Comenius 2012 ,,Wanderung’’

178

W ramach projektu Comenius realizowanego w klasach technikum Zespołu Szkół Licealnych im. Bolesława Chrobrego w Leżajsku, w dniach 12-15 marca gościliśmy w owej szkole nauczycieli i uczniów, którzy przybyli z partnerskich krajów Europy: Niemiec, Włoch, Czech, Turcji i Rumunii.

Późnym wieczorem, 11 marca do Leżajska przybyli oczekiwani goście. Niektórzy z nich zostali zakwaterowani u swoich gospodarzy, a reszta w Domu Pielgrzyma. W ciągu tych 5 dni pracowaliśmy nad zagadnieniem tematu tegorocznego projektu „Wanderung” , czyli „Wędrówka” – myśli, idei, kultur i ludzi. Przez ten czas poznaliśmy świetnych ludzi, z którymi wymieniliśmy się doświadczeniem oraz nawiązaliśmy nowe przyjaźnie.

W pierwsze dni poznawaliśmy szkołę i nasz region, a także odbyliśmy wycieczkę do łańcuckiego zamku. Udaliśmy się na spacer po mieście, podczas którego nasi koledzy mogli zobaczyć np. cmentarz żydowski i zagłębić się w jego historię. Wtedy złożyliśmy również  wizytę naszemu panu burmistrzowi, który witał nas z otwartymi rękoma. Żeby wrażeń nie było mało, udaliśmy się do klasztoru O.O. Bernardynów. Uwieńczeniem zwiedzania bazyliki i klasztornego muzeum było wysłuchanie pięknego recitalu organowego.

Naszych przybyszów  zabraliśmy też do miejsca, które jest kolebką naszej lokalnej kultury, mianowicie do Muzeum Ziemi Leżajskiej, gdzie po zwiedzaniu wystawy odbył  się panel dyskusyjny dotyczący wędrówki pokoleń. Podczas tych dni, obcokrajowcy uczestniczyli w zajęciach prowadzonych w szkole, wybierali wspólnie logo, czy budowali roboty z klocków Lego. I tak właśnie upływały dni, aż naszedł ten – z jednej strony najbardziej wyczekiwany, a z drugiej dla wszystkich  smutny-ostatni dzień pobytu w Polsce. Tego dnia udaliśmy się na dalszą wędrówkę po trochę dalszym regionie, naszym celem był Oświęcim i Kraków. Zwiedzanie obozu Auschwitz wywarło ogromne wrażenie na nas, jak i na  naszych kolegach. Opowieści przewodnika przeniosły nas kilkadziesiąt lat wstecz. Ci, którzy mieli okazję być w tym przerażającym miejscu po raz pierwszy byli zszokowani. Po zakończeniu zwiedzania wyruszyliśmy do Krakowa. Dowiedzieliśmy się dużo rzeczy na temat zabytków tego wspaniałego miasta, wysłuchaliśmy hejnału, skosztowaliśmy polskiej kuchni w jednej z restauracji, znajdujących się na krakowskim Rynku. Po całym dniu zwiedzania nadszedł czas rozstania. Nasi przyjaciele pozostali w Krakowie, czekając na powrotne samoloty do domów, a my wróciliśmy do Leżajska.

To spotkanie było bardzo ciekawym doświadczeniem. Dało nam możliwość poznania różnych ludzi i ich kultury oraz sprawdzenia swoich możliwości językowych. Następna wizyta już wkrótce, możemy zdradzić, iż miejscem spotkania będzie Rumunia.

Monika Matuszko
    Grzegorz Bąk

Ź: Starostwo Leżajsk

Poprzedni artykułSchował marihuanę w skarpetkach