„Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” to pięć projektów budowy autostrady rowerowej, która połączy woj. podkarpackie, lubelskie, świętokrzyskie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie.

Dokąd dojedziemy dzięki rowerowej autostradzie? – Trasy rowerowe będą miały łącznie blisko 2000 km długości, więc lista miejscowości, do których dojedziemy, jest długa. Są na niej m.in. Chełm, Krasnystaw, Szczebrzeszyn, Białystok, Augustów, Sandomierz, Kielce, podlaskie parki narodowe i piękne miejsca na Warmii i Mazurach. Podkarpacki odcinek zacznie się na granicy z Lubelszczyzną w gminie Narol, skąd przez Horyniec Zdrój, Przemyśl, Dynów, Rzeszów, Łańcut, Leżajsk i Ulanów dojedziemy do granic województwa świętokrzyskiego w gminie Gorzyce. Od głównej trasy będą odchodzić łączniki i pętle, które poprowadzą do miejsc atrakcyjnych turystycznie i do węzłów komunikacyjnych.

– Jaki będzie dokładny przebieg trasy na terenie powiatu łańcuckiego i leżajskiego? – Ten fragment będzie przebiegał wzdłuż Kraczkowej, dalej przez Wysoką i Łańcut dojdziemy do Medyni Głogowskiej, skąd będzie można jechać w kierunku powiatu leżajskiego. Konkretnie przez Górę, Leżajsk, Łukową i do Nowej Sarzyny.

– Jakie  prace  muszą być wykonane, by rowerzyści bezpiecznie i wygodnie przemieszczali się po trasie? – Trzeba zaadaptować istniejące drogi do przeprowadzenia ruchu rowerowego wspólnie z ruchem samochodowym, przebudować istniejące skrzyżowania czy wykonać oznakowania drogi oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przy trasie powstaną Miejsca Obsługi Rowerzystów, stojaki na rowery i szereg innych elementów pomocniczych i zabezpieczających.

– Kiedy zacznie i zakończy się budowa autostrady? – Budowa tras rowerowych została podzielona na pięć odcinków. Dla każdego z nich został ogłoszony oddzielny przetarg. Trasy rowerowe mają powstać do końca 2015 roku. Obecnie trudno jest określić konkretną datę rozpoczęcia robót związanych z realizacją inwestycji. Prace rozpoczną się niezwłocznie po podpisaniu umowy z wykonawcą.

– Jaki jest koszt inwestycji, kto za to zapłaci? – Na Podkarpaciu mówimy o kwocie 54 mln zł. 85% kosztów zostanie pokrytych ze środków Unii Europejskiej, 10% to pieniądze z budżetu państwa, a pozostałe 5% będą stanowiły środki województwa podkarpackiego.

– Czy samorządy będą mogły dobudować do autostrady lokalne drogi rowerowe? – Samorządy w ramach własnych zadań mają możliwość wybudowania ścieżek, które będą łączyły się z naszymi trasami.

– Kto będzie utrzymywał autostradę? – Trasy rowerowe będą utrzymywane zarówno przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich, jak i partnerów projektu, m.in. powiaty i gminy. Partnerzy będą odpowiedzialni za utrzymanie tras przez okres pięciu lat.

Z Ewą Sudoł-Sikorą, rzecznikiem prasowym Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie, rozmawiała JUSTYNA PIETRUCHA