W obecnych warunkach rynkowych olbrzymia rzesza młodych ludzi ma problemy ze znalezieniem pracy, która odpowiadałaby ich wykształceniu. Z drugiej jednak strony również i pracodawcy, ciągle poszukujący pracowników, mają problem ze znalezieniem osób spełniających ich wymagania. W większości przypadków jest to związane z niedopasowaniem podaży i popytu na rynku pracy.

Taka sytuacja trwa już w Polsce od kilku lat i wszystko na to wskazuje, że w najbliższym czasie możliwe jest pogłębianie się tej różnicy. To zaś daje idealną szansę młodym ludziom na rozwinięcie własnych firm. Nawet w czasach spowolnionego wzrostu gospodarczego. Moment ten może być wręcz idealny, jeśli pomysły na firmę sprawdzą się w niepewnych warunkach rynkowych, to jeszcze lepsze wyniki osiągnięte będą podczas dynamicznego rozwoju gospodarki. Tym samym spowolnienie gospodarcze będzie idealnym nauczycielem problemów rynkowych dla młodych przedsiębiorców.

Samodzielne stworzenie przedsiębiorstwa wymaga jednak wielkiego samozaparcia, cierpliwości i konieczności dostosowywania się do zmieniających warunków rynkowych. Młodzi ludzie są przeważnie lepiej dostosowani do nowych warunków rynkowych i są w stanie tworzyć przedsiębiorstwa, których gospodarka potrzebuje. Przykładem tego może być wiele firm stworzonych nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, już przez studentów w trakcie nauki. I choć decyzja o podjęciu takiego ryzyka nie jest łatwa, to w wielu przypadkach się opłaciła.

Najważniejszym elementem prowadzącym do sukcesu jest wspomniany wyżej pomysł na firmę. Musi on spełniać potrzeby klientów, być dopasowany do aktualnego otoczenia rynkowego, a także zawierać w sobie wykorzystanie wiedzy i umiejętności osoby tworzącej ten projekt. Jedynie połączenie tych wszystkich elementów z odrobiną szczęścia jest w stanie zapewnić sukces rynkowy. Warto pamiętać jeszcze o tym, by skupiać się na głównej działalności przedsiębiorstwa i w miarę jego rozwoju starać się zlecać jak najwięcej zadań na zewnątrz firmy. Samodzielna księgowość może być przecież nieefektywna, podobnie zresztą jak chociażby roznoszenie ulotek, które wykonać może ktoś inny, podczas gdy przedsiębiorca w tym czasie zajmie się rozwojem głównej strategii firmy. To wszystko jest w stanie doprowadzić do niezależności finansowej i szybkiego rozwoju przedsiębiorstwa.