W dniach od 29 września do 3 października 2013 r. odbyła się wycieczka do Brukseli laureatów konkursu wiedzy o Unii Europejskiej, nad którym patronat sprawował poseł do Parlamentu Europejskiego pan Tomasz Poręba. Wzięli w niej udział Sylwia Siuzdak oraz Sylwester Grab – uczniowie Zespołu Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Nowej Sarzynie.
Wyjazd miał miejsce spod budynku Miejskiego Domu Kultury w Łańcucie o godz. 18:00. Na miejsce przybyliśmy ok. 15:00. Zakwaterowaliśmy się w hotelu przy klasztorze oo. franciszkanów. Przed kolacją spacerowaliśmy po parku przy hotelu. Zaraz po pysznym posiłku udaliśmy się do miasta, aby przyglądnąć się Brukseli nocą. Widok był niesamowity. Po długim spacerze wróciliśmy do hotelu.
Kolejnego dnia podążyliśmy zaspani na śniadanie. Następnie autokarem udaliśmy się zwiedzać Brukselę. Po tym mieście oprowadzała nas Pani przewodnik, która jest Polką i mieszka tam już od 30 lat. Najpierw podążyliśmy na Plac Pięćdziesięciolecia, gdzie znajduje się Łuk Tryumfalny, Muzeum Lotnictwa i Muzeum Motoryzacji.
Następnym naszym celem był Parlament Europejski. Tam miało miejsce spotkanie z posłem Tomaszem Porębą, z którym dyskutowaliśmy na temat sytuacji regionu podkarpackiego. Po zrobieniu z nim pamiątkowego zdjęcia udaliśmy się na obiad. Później pieszo powędrowaliśmy na rynek brukselski. Następnie udaliśmy się do Manneken Pis, czyli figurki siusiającego chłopca z 1619 r. Jest to jeden z najbardziej popularnych symboli Brukseli na całym świecie. W pobliżu niego znajduje się wiele cukierni, w których można kupić czekoladowe figurki tego chłopca w różnych rozmiarach. Udając się do Katedry św. Michała i św. Goduli, przechodziliśmy przez Pasaż św. Huberta z 1847 r. Gdy przybyliśmy do celu byliśmy oszołomieni bogactwem tej wykonanej z piaskowca gotyckiej katedry. Wnętrze jest tak samo zdumiewające. Pod nogami można zauważyć zza szyb fragmenty fundamentów kościoła czy lochów. Następnie powędrowaliśmy na wzgórze, by z bliska zobaczyć monumentalny Pałac Sprawiedliwości. Z tamtego miejsca ujrzeliśmy całą panoramę Brukseli oświetloną promieniami zachodzącego Słońca. Później udaliśmy się na kolację i odpoczynek do hotelu.
Kolejnego dnia, po śniadaniu, kontynuowaliśmy zwiedzanie Brukseli. Niewątpliwie główną atrakcją dnia było zobaczenie z bliska Atomium, czyli powiększonego 165 miliardów razy kryształu żelaza, chluby Brukseli. Następnie udaliśmy się do sąsiedniego miasta, Antwerpii. Tam spędziliśmy ponad 3 godziny. Nasze oczy przyciągnęła od razu po przyjeździe bardzo wysoka katedra NMP z XV w. Naprzeciw tej katedry znajdował się dom Petera Rubensa, w którym obecnie mieści się muzeum z jego dziełami. Również interesujący był zamek Het Steen znajdujący się przy porcie. Godnym obejrzenia miejsce w Antwerpii jest również Rynek Główny – Grote Markt. Znajdują się tu wszystkie najciekawsze obiekty zabytkowe miasta. Można przy nim zobaczyć tradycyjne wąskie kamieniczki z wysokimi dachami, malowane na różne pastelowe kolory. Centralne miejsce zajmuje ratusz – Studhuis zbudowany z inicjatywy architekta Cornelisa Florisa w XVI wieku. Jest on uznawany za jeden z najważniejszych zabytków renesansowych nie tylko w Belgii, ale i w całych Niderlandach. Około godz. 14:00 pożegnaliśmy się z Antwerpią i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.
Ta podróż wzbogaciła nas o nowe wiadomości na temat Belgii i była w pewien sposób naszą próbą samodzielności. Nasza wycieczka jest wyraźnym przykładem, że warto się uczyć. Mam nadzieję, że wyniesione stamtąd wspomnienia utkwią nam na zawsze w pamięci i że nawiązane tam nowe kontakty, przyjaźnie przetrwają jeszcze wiele lat.