jak wyrobić zdrowe nawyki żywieniowe

Nadszedł ten moment, kiedy na poważnie zaczynasz myśleć o swoim zdrowiu i wiesz, jak ważną rolę w tym wszystkim pełni zdrowe odżywianie. Niby wiedziałeś o tym zawsze, jednak ciężko czasami trzymać się wszystkich postanowień dotyczących prawidłowej diety. Jak więc zmienić dawne przyzwyczajenia i wyrobić zdrowe nawyki żywieniowe?

Oczywiście istnieje kilka ważnych zasad, których należy się trzymać, gdy chcemy właściwie się odżywiać. Jednak najpierw należy poruszyć jeszcze jedną istotną kwestię, a mianowicie jak „przestawić się” na zdrowy tryb życia i w nim wytrwać. Zacznijmy więc od tych zasadniczych wskazówek jak sprawić, by zdrowe odżywianie weszło nam w nawyk a następnie przedstawimy najważniejsze zasady prawidłowego żywienia.

Nawyk zdrowego żywienia

Wspomnieliśmy już o nawyku, który należy w sobie wyrobić chcąc zdrowo i prawidłowo się odżywiać. Musi to więc być pewien właściwy sposób zachowania, którego najpierw musimy się świadomie wyuczyć, by móc następnie, już automatycznie, powielać zdrowe wzorce. Przede wszystkim powinniśmy zacząć od dokładnego poznania zasad zdrowego żywienia. Możemy zrobić to na kilka sposobów- korzystając z  obszernej literatury w tym zakresie tematycznym, bądź też konsultując się z dietetykiem, który dodatkowo określi zapotrzebowanie energetyczne, gdyż jest to indywidualna kwestia każdego człowieka a także zapozna ze sposobem przeliczania kalorii i sprawdzania kaloryczności danych produktów.

jak-wyrobić-zdrowe-nawyki-żywieniowe

Catering dietetyczny w Rzeszowie

https://smartbox-catering.pl/

Wszystko zaczyna się w Twojej głowie

To tutaj bierze swój początek większość procesów zachodzących w naszym organizmie. Tutaj także powinno rozpocząć się wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych, najlepiej świadomą decyzją i postanowieniem. Ludzki organizm bardzo szybko się uczy i przyzwyczaja do nowych zmian. Oczywiście musimy mieć świadomość, że nie jest możliwe wprowadzenie zdrowego stylu życia z dnia na dzień. Jest to pewien proces, na który potrzeba trochę czasu, by stał się stałym i naturalnym elementem naszego życia. Wystarczy kilka tygodni systematyczności i wytrwałości w postanowieniach, by nasz organizm przestawił się na właściwy tor i by zdrowe żywienie stało się stylem naszego życia a nie jednorazowym incydentem.

Stopniowe nabywanie zdrowych nawyków

Nie należy od razu rzucać się na głęboką wodę i gwałtownie wprowadzać wszystkie możliwe zmiany, gdyż możemy przez to bardzo szybko się zniechęcić. Nagłe modyfikacje są źródłem stresu, który niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Dodatkowo w sytuacjach stresowych chętniej sięgamy po niezdrowe przekąski, jemy więcej i szybciej.

Zasady zdrowego żywienia

Istnieje kilka ważnych zasad zdrowego odżywiania. Nie jest prawdą, iż aby zdrowo jeść, należy poświęcać wiele czasu na przygotowywanie posiłków oraz wydawać na nie majątek. Dodatkowo może być naprawdę smacznie, kolorowo i bezproblemowo. Poznajmy najważniejsze elementy, składające się na zdrowe żywienie.

Regularność posiłków

Należy jeść regularnie prawidłowe porcje, dopasowane indywidualnie do zapotrzebowania kalorycznego danej osoby. Najlepiej, gdy w ciągu dnia spożywamy 5 posiłków, a odstęp czasowy pomiędzy nimi nie jest dłuższy niż 3-4 godziny. Dodatkowo nie można opuszczać żadnego z posiłków, gdyż niesystematyczne jedzenie uruchamia w naszym organizmie tryb magazynowania i tłuszcz zamiast być spalanym, odkładany jest „na czarną godzinę” w postaci tłuszczu.

Śniadanie to podstawa

Istnieje kilka znanych i słusznych stwierdzeń na ten temat, jak chociażby „Jedz śniadanie jak król, obiad jak książę a kolację jak biedak”, które ukazują jak istotną funkcję pełni śniadanie. Jest to pewnego rodzaju paliwo na cały dzień, sygnał dla organizmu że musi zacząć pracować na pełnych obrotach i wybudzić się po nocnej przerwie. Należy przy tym pamiętać, by śniadanie było pełnowartościowe, składające się z owoców, warzyw, produktów mlecznych (białko jako bardzo ważny element diety) oraz nienasycone kwasy tłuszczowe.

Zadbaj o nawodnienie organizmu

Nasz organizm w przeważającej większości składa się z wody. Nic więc dziwnego, że jest to produkt, którego nie może zabraknąć podczas zdrowego odżywiania. Ważna jest zarówno ilość spożywanych płynów, która nie powinna być mniejsza niż 2 litry dziennie, jak i jakość- w końcu kalorie zawierają także i płyny, a najwięcej napoje kolorowe i gazowane, soki, smakowa kawa czy herbata.

Wyrobienie zdrowych nawyków żywieniowych nie należy do rzeczy najprostszych, jednak warto poświęcić trochę czasu na odrobinę „poświęceń” tak, by stały się one stylem życia, przyczyniającym się do poprawy zdrowia, wyglądu i ogólnego samopoczucia.